1953

1969 / 1971

1971 / 1973

1980 / 1982

1997 / 1998

v.a. sept. 2003

v.a. maart 2006

sinds ca. juni 2006

v.a. 1 januari 2014

v.a. 1 oktober 2017

v.a. 1 september 2018 tot juli 2020

geboren in Breda -NL-

Famous Artists School (U.S.A.) Amsterdam -NL-, ontwikkeling van tekentalent

Pedagogische Academie Eindhoven -NL-, akte L.O.-tekenen 

Centrum voor de Kunsten Eindhoven -NL-, beeldhouwen in steen, o.l.v. Heinz Reijnders

Centrum voor de Kunsten Eindhoven -NL-, beeldhouwen in hout, o.l.v. Ben Blauw

Atelier "Onder de bomen" Veldhoven -NL-, beeldhouwen in steen, o.l.v. Han van der Ven

Beeldhouwcollectief "het Hakhok" Veldhoven -NL-

Lid van Kunstenaarscollectief "Kunst in het Rond" Veldhoven -NL-        (KihR)

Lid van Beeldhouwcollectief Atelier "De Groene Steen" Duizel -NL-

Begeleider Veldhovense Teken- en schilderclub "Met Verve" Veldhoven -NL-

Docent beeldhouwen in steen, Educatief centrum "De Parasol" Veldhoven -NL-

 

 

 

 

 

 

 

thuis aan het werk

------------------------------------

De beelden die ik maak komen o.a. van gedachtespinsels die zijn opgetekend in een schetsboek en in een passende vorm in een steen of stuk hout zijn gehouwen.

Maar ook spontaan naar de vorm van de steen of het hout kan er iets ontstaan. Vormen die mij leuk lijken om eventueel eens te maken, uit te beelden. Er zit voor mij geen filosofie of diepgaande gedachte achter. De enige leidraad die er achter zit is het citaat: “Alles wat niet op mijn beeld lijkt, laat ik weg”.

Maar op enig moment kan een filosofie aan het beeld worden verbonden. Misschien door wat u er in ziet. Afgaande op de vorm, b.v. genegenheid, verbondenheid, geborgenheid, saamhorigheid enz.

Beelden kunnen ook afgeleid worden van b.v. organische vormen of geometrische vormen. Daarmee kan je dan ook anders naar zo’n beeld gaan kijken en het op een eigen manier beleven.

Het is geen aangenomen werk. Dus, zijn er geen ingevingen of is er even geen inspiratie, dan gaat de dag toch wel voorbij met andere dingen die ook leuk zijn.

------------------------------------

Door buiten te tekenen in de vrije natuur pas ik de perspectief automatisch toe. Daar teken ik direct met potlood of met een pen in een schetsboek. Omdat ik dan -in principe !-- geen gum gebruik, zal ik dus goed moeten kijken om geen fouten te maken.

De schetsen werk ik later graag uit met Oost-Indische inkt en een kleine tekenpen, of met aquarel, olie-pastel krijt én Oost-Indische inkt. Feitelijk teken ik de schets dan weer opnieuw, eventueel wat groter, om die daarna "in de inkt te zetten" of om er een aquarel van de maken. 

De meeste van mijn tekeningen zijn al wat ouder en zijn kijkplaten om naar details te speuren, maar ook om te bekijken en eventueel bij weg te dromen. Je kunt het ook prenten noemen. Zelf kan ik via mijn landschapstekeningen die ik gemaakt heb in m.n. het favoriete Frankrijk, maar ook in Italië, verdwalen als “God in Frankrijk”. 

Tegenwoordig ben ik ook met acrylverfschilderijen bezig met onderwerpen o.a. gebaseerd op architectuur. 

 

Veel  kijkplezier.

Luc